Topmenu

Ik en Geld

Ik en Geld - in de klas


Er is een nieuwe versie van Ik & Geld beschikbaar. Kijk voor meer informatie op de nieuwe website

Nederlandse jongeren hebben steeds meer geld te besteden. Maar ze hebben ook steeds vaker schulden, en hoe ouder je wordt hoe meer financiële verantwoordelijkheid je krijgt. Maar waar, wanneer en hoe doe je de benodigde kennis en vaardigheden op?

  • Ik en Geld biedt u de mogelijkheid om jongeren op uitdagende wijze te leren omgaan met geld.
  • Het betreft zes interactieve lessen van circa 50 minuten. De lessen kunnen los van elkaar ingezet worden en sluiten aan bij de economiemethodes voor leerjaar 2 en 3 (VO).
  • Ik en Geld besteedt op een vernieuwende manier aandacht aan het goed leren omgaan met geld, en biedt een boeiende interactieve aanvulling op uw economiemethode.
Doel Jongeren worden in de lessenserie ‘Ik en Geld’ bewust gemaakt van hun gedrag rondom geld.
Doelgroep leerjaar 2 en 3 (voortgezetonderwijs)
Tijd 6 modules van elk 1 lesuur, 1 module van 2 lesuren
Vorm digibordmodules, digitaal lesmateriaal in Workspace en werkbladen
Organisatie modules kunnen los van elkaar worden ingezet
Vakken economie, financiële educatie, maatschappijleer
Methodekoppeling met:
Ik en Geld- pincode Ik en Geld - 200procent

In opdracht van:
Ik en Geld - Mede mogelijk gemaakt door Nederlandse Vereniging van Banken

Mocht u nog vragen hebben over Ik en Geld dan kunt u contact opnemen met Martijn Spekman via martijn@codenamefuture.nl. U kunt natuurlijk ook bellen naar 070-3024770!

‘Ik en Geld’ bestaat uit zes modules. Deze modules kunnen los van elkaar gegeven worden. Doordat een les van ‘Ik en Geld’ een afgeronde eenheid is, kan deze eenvoudig worden ingepast in de gebruikte economiemethode.

De lessenserie is opgenomen in de Workspace van Codename Future. Deze digitale leeromgeving vormt het hart van de lessen. In het eerste gedeelte van de les werken leerlingen alleen of in tweetallen zelfstandig aan de lesstof. Een deel van de antwoorden van leerlingen wordt centraal opgeslagen. Het tweede deel van de les is klassikaal en wordt aan de hand van het digibord of een beamer gegeven. In het klassikale deel worden onderdelen uit het eerste deel nabesproken. Daarnaast komen attitude- en meningsvorming hier aan de orde. In dit deel maken we veel gebruik van de antwoorden die leerlingen in het eerste deel hebben ingevoerd.

Mijn leefstijl

Mijn leefstijl
Wat is geld eigenlijk waard? Wat kun je kopen voor je geld? Ben je je bewust van de invloed van reclame en van hoeveel geld je eigenlijk uitgeeft? Daar gaat deze module over. Dit wordt gekoppeld aan de leefstijl / het bestedingspatroon van leerlingen d.m.v. de geldtypetest van www.edgie.nl.

 

Mijn inkomsten
Mijn inkomsten
Jongeren moeten zorgen dat ze inkomen hebben. Anders is het lastig om een eigen leven in te vullen. Zakgeld, kleedgeld, baantje, belgeld, het zijn allemaal bronnen van inkomsten. In deze les gaan we in op die bronnen van inkomsten en hoe leerlingen ervan rond kunnen komen.Download het werkblad:
Module 2_ Werkblad Mijn begroting

Mijn uitgaven
Mijn uitgaven
Jongeren hebben nog niet veel uitgaven. Toch verliezen ze vaak het overzicht. Dat komt bijvoorbeeld door onverwachte bijkomende kosten of doordat de voorwaarden (bij een abonnement) niet goed zijn gelezen. Deze les gaat over verschillende soorten uitgaven en de keuzes die je hebt als je op het punt staat iets te kopen.Download het werkblad:
Module 3_ Werkblad Mijn Bestedingspatroon

Mijn bank
Mijn bank
Sparen en lenen zijn, naast het betalingsverkeer, de diensten van de bank waar de meeste mensen gebruik van maken. In deze les wordt bovendien aandacht besteed aan geldezels, kopen op afbetaling, rood staan en lenen (van klasgenoten en vrienden).
Download het werkblad:
Module 4_ Werkblad Veilig Internetbankieren
Mijn toekomst
Mijn toekomst
Deze les gaat over de toekomst en geldzaken: geld verdienen, belasting terugvragen, wet- en regelgeving rondom werk maar ook over het hebben van een eigen bedrijf.
Download het werkblad:
Module 5_Werkblad Op jezelf wonen

 

Mijn mobieltje
Mijn mobieltje
Deze module gaat over de kosten van je mobiele telefoon, een risico bij schuldenontwikkeling. Wie betaalt je rekening? Hoe hoog is deze? Jongeren hebben steeds vaker schulden. Zelf wijzen ze ‘onwetendheid’ en ‘onkunde’ aan als voornaamste redenen.
Download het werkblad:
Module 6_Werkblad Mijn dataverbruik

Vul hier je gegevens in om je aan te melden voor de lessenserie ‘Ik & Geld’:
E-mail adres:
Naam:
Organisatie / bedrijf / school:
Locatie:
Straat:
Postcode:
Plaats:
Telefoonnummer:
Aantal deelnemende klassen (ivm uitgeven van codes):
Gewenste startdatum: