Topmenu

# trending 300x300

Actualiteitenrubriek #trending

#trending – de nieuwe wekelijkse actualiteitenrubriek!

Nieuws is er altijd en overal, maar hoe behandel je dit in de klas? Met de nieuwe actualiteitenrubriek #trending kun jij wekelijks actualiteit behandelen in jouw klas! Elke week verschijnt er een korte rubriek online waarin een recente gebeurtenis of nieuwsbericht onder de aandacht wordt gebracht.

Wat houdt het in?

Elke maandag staat de nieuwe #trending klaar in de Teacher’s Tool, de online docentenomgeving. Deze korte les staat klaar als een interactieve presentatie die jij meteen kunt gebruiken in jouw lessen. De les bestaat uit het nieuwsbericht en daarop aansluitende vragen, stellingen of een quiz,  bedoeld om de discussie in de klas op gang te brengen. Door nieuwsberichten of recente gebeurtenissen op een interactieve manier te behandelen, ontwikkelen studenten hun kritische denkvaardigheden. Naast het beoordelen van de informatie kunnen zij ook hun mening vormen over de gebeurtenis. Dit leidt ertoe dat studenten nieuwsberichten op een andere manier gaan verwerken. In de Teacher’s Tool staan de lessen van de afgelopen vier weken voor jou klaar!

Waarom actualiteit?

Actualiteit is een belangrijk onderdeel van burgerschapsonderwijs.  Hoewel het behandelen van actueel nieuws niet als pijler in het kwalificatiedossier Burgerschap staat, is het dus volgens verschillende partijen wel een onderdeel dat een plaats verdient in de les.

Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) publiceerde in 2015 een lijst van tien tips om lessen interessanter en motiverender te maken voor studenten. Driehonderd leerlingen (tussen de 13 en 19 jaar) kregen de kans om hun mening te geven. Uit de gesprekken kwam naar voren dat het verbinden van lesstof aan de actualiteit én aan de belevingswereld van de studenten een effectieve manier is om de student te boeien[1].

Wat hebben mijn studenten eraan?

Daarnaast zullen je studenten gemotiveerder zijn om concepten te begrijpen als ze deze kunnen koppelen aan dagelijkse gebeurtenissen. Discussiëren over en reflecteren op de buitenwereld door middel van actualiteit is een motiverende manier om de lesstof te behandelen. Bovendien kun je zelf punten scoren bij je studenten door hen te laten merken dat jij als docent extra je best doen om de les voor te bereiden en de lesstof ook buiten het boek te zoeken! [2]

[1] Bezemer, M. (2015). Tien tips voor de saaie leraar. Volkskrant. Online: https://www.trouw.nl/home/tien-tips-voor-de-saaie-leraar~af5263f0/

[2] Pleuni Hooft, zoals geciteerd in: Van Hasselt, M. & Knijff, M. (2015). Werken met actualiteit in de klas. Levende Talen Magazine (5).Online: https://www.nieuwsindeklas.nl/nieuws/levende-talen-magazine-werken-met-de-actualiteit-in-de-klas