Topmenu

challenge ondernemend gedrag

Challenge ondernemend gedrag

Één grote challenge voor het vak Ondernemend Gedrag

Docent Michiel van Essen van het MBO Rijnland geeft het vak Ondernemend Gedrag in je loopbaan aan zes groepen 1e jaar studenten van de opleiding Verpleegkunde. Omdat de methode Ondernemend Gedrag generiek is ben je als docent vrij bent om leuke en creatieve opdrachten te bedenken die goed aansluiten bij de opleiding. Zo gaf Michiel aan: ‘We kunnen alle 10 challenges doen, die nauwelijks aansluiten bij het werkveld, of we maken er één grote challenge van!’ De opdracht was breed: iets organiseren buiten school wat raakvlakken heeft met vijf gekozen vaardigheden van Ondernemend gedrag.

Leermomenten

Doordat er weinig kaders waren, was het een enorm leermoment voor de studenten. Zo ontstonden er binnen de zes klassen verschillende creatieve invullingen. Michiel begeleidde de studenten tijdens dit proces en gaf soms een duwtje in de rug en stelde kritische vragen. Eén groep kwam tijdens de brainstorm op het idee om zieke kinderen te verblijden in het ziekenhuis. Tijdens een andere les bespraken ze dit idee met een docent die gewerkt had bij het Sofia Kinderziekenhuis. Zij was direct enthousiast en hielp hen aan contacten binnen het ziekenhuis! Zo gezegd, zo gedaan en na wat mail contact konden ze langs komen om hun plan te presenteren.

Het plan

Het plan bestond uit vier workshops zoals cakejes versieren, kleien en schminken. De studenten gingen op de geplande datum naar het ziekenhuis om het plan uit te voeren. Het ziekenhuis dacht echter dat ze alleen het plan kwamen bespreken. Door deze miscommunicatie moesten de studenten improviseren en flexibel zijn en hun plan omgooien. Wat bleek? Ze konden het plan niet uitvoeren met langdurig zieke kinderen, omdat het protocol van het ziekenhuis is de studenten eerst gescreend moest worden. De cakejes moesten ook door het ziekenhuis worden gebakken in verband met allergieën en bacteriën.

Ondernemende houding

De vaardigheid ‘flexibel zijn’ kwam hier naar voren en dit resulteerde in een snelle aanpassing van het plan. Gelukkig hebben de studenten alsnog hun ondernemende houding kunnen inzetten en het plan in een andere vorm uitgevoerd. In de wachtruimtes hebben de studenten de kinderen, die aan het wachten waren op hun afspraak, voorgelezen, geschminkt en konden de kinderen cakejes versieren. Sommige kinderen waren zelfs zo enthousiast over de activiteiten in de wachtruimte dat ze na hun doktersafspraak weer terug kwamen. Het uiteindelijke doel van het groepje was dus om de zieke kinderen een dag niet ziek te laten voelen en volgens de klas en de verhalen is dat goed gelukt.

Het leerdoel

Wat hebben de studenten geleerd? Dat je met iets heel kleins iets groots kan betekenen voor een ander. Maar ook belangrijke aspecten zoals communiceren en duidelijke afspraken maken. Naast deze groep hebben andere groepen dingen georganiseerd in verpleeghuizen met de ouderendoelgroep. Het MBO Rijnland was zelfs één dag omgevormd tot een teddybeerziekenhuis. Kinderen konden met hun knuffel langs de studenten om hun knuffels na te laten kijken door echte ‘teddybeerdokters’.

Het keuzedeel Ondernemend Gedrag is zoals je merkt een veelzijdige en flexibele methode die past bij elke opleiding of sector. De tien vaardigheden die centraal staan zijn natuurlijk voor iedereen van belang! Heb jij ook Ondernemend gedrag op een andere manier ingezet? Laat dit dan weten en inspireer andere docenten met jouw voorbeeld.