Donderdag 18 maart was het zo ver: docent, programmamaker én auteur Karim Amghar verzorgde toen een leerzaam webinar over kansenongelijkheid, kwetsbaarheid én het gesprek met je studenten aangaan tijdens de online les. We hebben hem na afloop gevraagd zijn zeven beste tips met ons te delen, zeven zaken waarvan hij vind dat je ze nooit mag vergeten als leraar!

1. Contact met je doelgroep

Er is veel eenzaamheid onder jongeren. Tegelijkertijd hebben we moeite met het uiten van deze eenzaamheid. Zoek een andere benadering. Bijvoorbeeld een gesprek over zingeving. Maak daarbij gebruik van dialoog. Stel duidelijke regels en geef aan dat iedereen aan het woord komt. Hierdoor zullen ze voorbereid zijn op dat er straks een moment komt. De meeste leerkrachten kiezen er zelf maar voor om een volledig lesuur te praten omdat dit de gemakkelijkste weg is voor de leerkracht en de leerlingen. Op het moment dat je al vroeg begint met dat iedereen iedere les even kort aan het woord komt krijg je daardoor meer interactie en meer leerrendement. Wat kun je bespreken tijdens een dialoog? Doe een check-in of kies een actueel onderwerp waar jongeren interesse in hebben. 

2. Kies een passende online tool

Om een goede online les te geven is het belangrijk dat je varieert, zoals je in de klas ook varieert met werkvormen. Je hoeft het wiel niet steeds opnieuw zelf uit te vinden. Maak gebruik van een passende online tool. LessonUp is een top platform waar je veel lessen, filmpjes en werkvormen kunt vinden. 

3. Wees online zichtbaar en aanwezig ‍

Het is belangrijk dat de studenten weten dat je zichtbaar en aanwezig bent. Normaal loop je in het gebouw en kunnen leerlingen je zoeken voor eventuele vragen. Zorg dat dit online ook zo is. Dit geeft de leerlingen de rust tijdens het leren dat ze nog ergens naar toe kunnen met hun vragen. Het is niet werkbaar en haalbaar om 24/7 paraat te staan, maar wel goed om zo actief mogelijk te zijn. Maak een tijdlijn en deel deze met je leerlingen: 

Wanneer ben je beschikbaar?
Hoe ben je het beste te bereiken?
Waarvoor kunnen studenten je bereiken?

4. Stimuleer online samenwerken 

Samenwerken is erg belangrijk voor de ontwikkeling van je studenten. Helaas gaat dat online vrij lastig. Toch is het belangrijk dat ze dit blijven doen. Het zorgt er namelijk ook voor dat je als docent wat meer vanuit en helicopter view kunt kijken naar de les. Je kunt dit het beste doen met creatieve werkvormen: 

– Een vlog
– Een blog
– Een gezamenlijke presentatie
– Een debat organiseren 

5. Wees consequent 

Investeer in vredestijd om de vruchten te plukken in slechtere tijden. Zorg ervoor dat je start met nieuwe dingen als het goed gaat met de klas. Vraag vanaf dat moment dat iedereen altijd zijn camera moet aandoen en microfoon uit (let op! Het kan zijn dat iemand een onveilige thuissituatie heeft en/of geen middelen voor een goede camera, geef altijd de mogelijkheid voor leerlingen om je apart te appen/mailen indien ze dit hebben. Vraag dan ook altijd om extra uitleg). Wees consequent want studenten zijn als een spiegel, als je langzaam loslaat dan zullen ze zelf ook langzaam loslaten. 

6. Emotionele bluetooth 

Kwetsbaarheid is key. Studenten kunnen je heel goed aanvoelen. Als je zelf een slechte gemoedstoestand hebt, ruzie gehad bijvoorbeeld, dan voelen ze dat aan en worden ze onrustig. Voordat je op het TEAMS knopje klikt om te beginnen, sta even kort stil bij hoe jij je voelt. Waarom voel jij je zo? Hoe zou jij je beter voelen? Start dan met de les en deel je check in. Deel met je groep als het goed met je gaat en waarom. Duik even net iets dieper dan normaal. Gaat het slecht? Deel dit ook. Het zal je verbazen wat dit met de studenten doet. 

7. Vraag om feedback aan het einde van je les

Spannend maar belangrijk. Vraag je studenten om kort feedback te geven op je les. Dit hoef je niet heel uitgebreid te doen. Laat ze aan het einde van de les in de chat met een cijfer van 1 (heel slecht) tot 5 (heel goed) reageren en vraag er bij dat ze minimaal één korte zin moeten toevoegen over waarom het heel goed was of heel slecht. We hebben tijdens de lerarenopleiding weinig kennis meegekregen over online lesgeven. Daarom waren er weinig leermoment. Maak hier gebruik van om jezelf te kunnen ontwikkelen om de lessen voor de doelgroep nog beter te maken. 

Meer weten over de lestips van Karim? Of, toe aan nog meer lestips? Laat het ons weten!