8 november was het zo ver: ons webinar #OpenOver Help! Inflatie, wat nu? Een webinar waarin onze jongerencoach Esther van Breukelen in gesprek ging met onze Young Reporters over onder andere sparen en inflatie. Want jongeren, inflatie en sparen: hoe zit dat nu? Lees hieronder de uitkomsten én lestips!

Inflatie, sparen en jongeren: hoe zit dat nu?


Dat de prijzen zijn gestegen, dat hoor je veel in het nieuws. Maar hoe ervaren jongeren deze stijgingen: merken zij iets aan hun portemonnee? Kunnen zij nog wel sparen? En wie leert hen dat dan?

“Ik merk dat uiteten gaan nu wel duurder is dan eerst. Ik kan nog wel sparen: ik heb inzicht in mijn inkomsten en uitgaven, waardoor ik vooruit kan plannen en weet wat ik nog moet uitgeven en wat ik apart kan houden om te sparen. Dat heb ik van mijn moeder geleerd’’ – Shanaira

Dat de prijzen nu zijn gestegen en dat dat komt door inflatie, dat hebben zij wel door. Maar wat inflatie precies is, hoe het werkt, en waarom het zo hoog is: dat blijken vragen waar jongeren wel antwoord op zouden willen hebben.

“Op school leer je niet echt iets over sparen. Mijn moeder heeft mij geleerd om te sparen, wat ik apart moest zetten en dan toch nog leuke dingen kon doen.” – Vicky

Welke informatie en kennis missen jongeren?

Waar lopen jongeren dan nu tegenaan? Waar zouden zij meer over willen weten? Over welk thema hebben zij het gevoel dat zij kennis missen? Dáár hadden de Young Reporters concrete antwoorden op, denk aan thema’s als:

  • Inflatie, sparen, omgaan met geld en schulden
  • Belasting, Belastingdienst en belastingaangifte
  • Zorgverzekering en zorgtoeslag
  • Stoppen met je opleiding, wat nu? Wat als je niet (op tijd) slaagt?
  • Uit huis gaan, inschrijven voor een woning en hypotheken
  • Studeren, studiefinanciering, aanvullende beurs en studentenov

Over deze thema’s hadden zij veel vragen die zij graag beantwoord (hadden) willen zien. Denk vooral aan vragen als:

  • Wat is het precies?
  • Waarom is het er?
  • Hoe werkt het?
  • Wanneer moet je ermee beginnen?
  • Wat moet je doen?
  • Waarom zou je het doen?/Wat levert het op?

“Ik deed nooit belastingaangifte. Ik zag weleens iets van de Belastingdienst voorbijkomen op social media, maar dat scrolde ik dan door, want de Belastingdienst boeit me niet. Pas toen ik van collega’s hoorde dat je geld terug kon krijgen werd het interessant voor mij en wilde ik er meer over weten.”
 – Kaan

Hoe kun jij als docent jouw studenten helpen bij deze financiële vragen en vaardigheden? 

School, dat is de plek waar jongeren een groot gedeelte van de week doorbrengen, en ook de plek waarvan zij het een en ander aan voorlichting en kennis over financiën verwachten. De grote vraag is natuurlijk: hoe kun jij als docent jouw studenten zo goed mogelijk helpen bij deze financiële vragen en vaardigheden? Hoe kun je deze thema’s bespreekbaar maken én tegelijkertijd de aandacht van je studenten erbij houden. De Young Reporters hebben hiervoor een aantal tips, tips die jij direct kunt toepassen bij jou op school!

 

  1. Deel persoonlijke ervaringen, maak impact
    Wil je de aandacht van jongeren trekken? Hen meenemen in het verhaal en hen triggeren? Deel dan persoonlijke ervaringen, voorbeelden en/of situatieschetsen: die spreken tot de verbeelding. Of, regel gastlessen van iemand uit het werkveld of van iemand die iets heeft meegemaakt. Juist die verhalen maken impact en triggeren jongeren.

  2. Organiseer (inloop)spreekuren
    Waar kun je terecht als je vragen of problemen hebt? Dat is soms een lastige voor jongeren. (Inloop)spreekuren kunnen daarin een grote rol spelen. Één-op-één de vragen of problemen bespreken óf juist in een groepje met meerdere studenten die met hetzelfde rondlopen. Dat geeft een comfortabel gevoel: de studenten merken dat zij niet de enige zijn en kunnen hun ervaringen met elkaar delen en bespreken.

  3. Geef het onderwerp een aantrekkelijke, triggerende naam
    Woorden als ‘belastingaangifte’, ‘zorgverzekering’ en ‘studiefinanciering’ zijn nu niet echt woorden waar jongeren enthousiast van worden. Geef deze thema’s daarom een aantrekkelijke naam. Kort maar krachtig en simpel, een naam waarbij jongeren direct denken ‘hé, dit is interessant, hier heb ik wat aan.’

  4. Maak een checklist
    Wat je allemaal geregeld moet hebben voor je 18e, voor je studie of voor een woning, dat is nogal wat. Waar vind je de info duidelijk op een rijtje? Hoe weet je zeker dat je aan alles gedacht hebt? Een duidelijke checklist is dan een hele handige. De vorm, die maakt niet uit. Dat kunnen flyers, krantjes, pdf’s of folders zijn, als het maar duidelijk is: wat moet ik doen en waar kan ik terecht?

  5. Zorg voor afwisselende werkvormen
    2 uur lang luisteren naar een verhaal dat wordt gezonden: dat is niet wat jongeren willen. Juist bij deze thema’s is het goed om te testen wat jongeren al over het thema weten om daar vervolgens de les op aan te passen. Hoe je leuk de kennis kan toetsen? Denk aan quizzen, Kahoot’s, vragenkaartjes, video’s, wist je dat’jes en ga zo maar door.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Aan de slag met financiële educatie met jouw les? Neem contact met ons op! We denken graag met je mee!