Topmenu

Doe-opdrachten Burgerschap

Doe-opdrachten Burgerschap

Studenten ervaren Burgerschap met Doe-opdrachten

Studenten moeten ‘verplicht’ op pad als onderdeel van het vak Burgerschap. Docente Hezime Darici van het Albeda College is sinds een aantal jaar verantwoordelijk voor de lesplanning van Burgerschap van het college sociaal en pedagogisch werk. Zij is van mening dat door een vak als Burgerschap studenten actieve burgers worden, als zij dit ervaren in de samenleving. Natuurlijk zijn de kennis, het gesprek in de klas en de verwerkingsopdrachten ook van belang. Maar het echt beleven van Burgerschap gebeurt buiten de klas.

Per dimensie gaan ze op pad

Als afsluiting van elke dimensie gaan alle klassen van het college sociaal en pedagogisch werk op pad. Per dimensie kunnen de studenten kiezen uit verschillende doe-opdrachten. Voor de politiek-juridische dimensie kunnen de studenten kiezen uit een bezoek aan de rechtbank of Tweede kamer of een gastles van Prodemos. Als onderdeel van de economische dimensie kunnen de studenten naar de kredietbank, UWV of de belastingdienst. De doe-opdracht voor de sociaal maatschappelijke dimensie is het doen van vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld via NL doet of de nationale burendag. Studenten worden voor Vitaal Burgerschap verwacht te ondersteunen bij een activiteit op school of stage zoals de Koningsspelen of sportdag.

De studenten zijn erg enthousiast over de doe-opdrachten. De studenten zagen in eerste instantie op tegen een bezoek aan de Tweede Kamer, maar na het zien van de koning en koningin en het meemaken van een discussie, was iedereen om.

Doe-opdrachten als verplicht onderdeel

Sinds dit schooljaar zijn de doe-opdrachten een verplicht onderdeel voor de studenten. Eerder werden de portfolio-opdrachten door studenten gemaakt om te kunnen voldoen aan de eisen van Burgerschap. De uitstapjes zagen zij als ‘het leuke van Burgerschap’. De portfolio-opdrachten bestaan voornamelijk uit reflecteren op onderdelen uit de dimensie. Voor de studenten voelde het dubbelop, om nogmaals te reflecteren over iets wat ze bij de doe-opdrachten al hadden ervaren. Daarom hebben ze de doe-opdrachten verplicht gesteld in plaats van de portfolio-opdrachten.

De maatschappij dat ben JIJ als basis

Het college sociaal en pedagogisch werk gebruikt de methode De maatschappij dat ben JIJ als basis voor Burgerschap. Sinds dit jaar maken zij gebruik van de BBL-versie van De maatschappij dat ben jij voor zowel de BOL als voor de BBL-studenten. Deze compactere versie bevat meer theorie en heeft een volwassenen toon, iets wat goed past bij de niveau 4 student, volgens Hezime. De BBL-versie is in eerste instantie ontwikkeld als methode die ingezet kan worden als er weinig uren beschikbaar zijn. Vanwege de flexibiliteit en keuze-opdrachten is er voor ieder wat wils. Ook voor de BOL-studenten dus, ook al zijn hier minder verwerkingsopdrachten in verwerkt vergeleken met de BOL-versie van De maatschappij dat ben JIJ. Ben jij benieuwd naar De maatschappij dat ben JIJ – BBL? Vraag dan inkijkmateriaal aan.

, , ,