Topmenu

Foto 1

Wij gaan voor jongeren & zij staan achter ons

Jongeren hebben een bijzondere plek bij Codename Future. Niet alleen zijn zij de doelgroep die wij willen bereiken, maar jongeren zijn ook onze inspiratie. Omdat wij willen dat onze lesmethoden aansluiten bij de leefwereld én belevingswereld van jongeren, betrekken wij hen regelmatig bij de ontwikkeling van lesmethoden. Dit artikel geeft een inkijk in de redactie en ligt toe hoe wij ons door jongeren later inspireren.

Jongeren staan op één!

Hoewel we het maken van onderwijs overlaten aan onze experts, zetten wij wel jongeren op één. Codename Future is er van overtuigd dat wij alleen jongeren écht kunnen raken wanneer het lesmateriaal aansluit op de belevingswereld van de student zelf. Om in die belevingswereld onderwijs te kunnen bieden, moeten wij op één lijn met de student zitten. Daarom werkt Codename Future nauw met docenten, studenten, stagiaires en een jong team samen. We schrijven niet alleen vanuit ons hoofdkantoor in Den Haag, maar vooral vanuit jongeren die wij door heel Nederland bezoeken. Benieuwd hoe we dat doen? Lees dan verder!

 Jongerentrendwatcher

Onze collega Romaissa vertegenwoordigd binnen de redactie de jongeren. Als ‘Jongerentrendwatcher’ houdt zij zich dagelijks bezig met de trends rondom jongeren en geeft zij jongeren een stem in hun onderwijsontwikkeling. Codename Future is daarom regelmatig op scholen aanwezig om daar in gesprek te gaan met jongeren over gebruikerservaringen. Daarnaast houden we inspiratiesessies, panels, feedbacksessies en testen we onze materialen uit voordat deze definitief in de methode worden opgenomen.

Inspiratiesessies

Om geïnspireerd te worden door jongeren uit verschillende regio’s, worden er maandelijks inspiratiepanels gehouden. Dit houden wij op de mbo-scholen. Op deze manier blijven we in de vertrouwde omgeving van de studenten. Door middel van deze panels kan de redactie zich laten inspireren door wat er speelt onder jongeren. Veelal brengen we zelf een aantal thema’s mee maar geven we ook studenten zelf ruimte om onderwerpen aan te dragen waar zij over willen praten. De output van deze sessies wordt gebruikt om onze collega’s te inspireren, nieuwe lessen te creëren of bestaande lessen te verfijnen.

Feedbacksessies

De feedbacksessies worden gebruikt om te ontdekken wat jongeren van onze huidige methoden vinden. Het doel is ook om te kijken in hoeverre de jongeren écht raken met onze lesmethoden en op welke manieren dit eventueel beter kan. Uit deze sessie is het dus ook interessant om te zien welke opdrachten zij als positief of als negatief ervaren. De belangrijkste output is om er voor te zorgen dat de jongeren zelf aangeven wat en hoe het beter kan. Op deze manier geven wij ze ook een stem in hun onderwijs.

De indeling van de feedbacksessie kan verschillen. Het is mogelijk om bij bepaalde kleine groepen voor de sessie wat boeken op te sturen. Het is dan de bedoeling om hierin aan te geven wat zij van de opdrachten vinden. In het gesprek kunnen zij dit dan toelichten. Een andere manier is om langs een school te gaan voor een gastles. Wij geven een les uit een van onze methoden. Op deze manier laten we de docent zien op welke manier je de methode in kan zetten en krijgen we meteen de ervaringen van de student mee.

 

Stelling van de maand

Sinds dit schooljaar werkt Codename Future met een Feedback met jongerenvernieuwd online platform: de Teacher’s Tool. Hierin staan de digitale startlessen klaar voor docenten. In de Teacher’s Tool zitten stellingen waarop studenten anoniem met hun mobieltje kunnen stemmen. De data van de respons kan door ons worden geanalyseerd. Maandelijks kiezen wij een stelling uit die in de Teachers’Tool staat. Wij bekijken de respons en delen hier een bericht over op onze eigen kanalen. De uitslag van de stelling dient natuurlijk opvallend te zijn! Met deze informatie willen wij zowel de organisatie als de mensen daarbuiten op de hoogte houden van de uitslagen. De informatie kan naar de pers en kan ook opgenomen worden in de mailingen die wij versturen naar de docenten.

Resources en development

Vanuit verschillende onderzoeken, artikelen en actualiteit over jongeren willen wij het redactieteam voeden met kennis en feiten over deze doelgroep. Wekelijks worden artikelen over een bepaald onderwerp bekekenen en gedeeld met het redactieteam. Verschillende colleges en workshops kunnen gevolgd worden om meer kennis op te doen. Al deze informatie worden samengevat in een verslag. Hier lees je de belangrijkste feiten over een bepaald onderwerp.

Jouw jongeren tellen ook mee

Ben je door dit artikel geïnspireerd geraakt en denk je dat jouw studenten ons ook kunnen helpen om ons onderwijs nog verder te verfijnen naar de doelgroep? Laat het ons dan weten via info@codenamefuture.nl

 

, , , ,