Wist je dat… 1 op de 2 jongeren kampt met mentale gezondheidsproblemen? En dat hierover praten lastig voor ze is, omdat ze het liever niet willen delen of niet willen overkomen als iemand met problemen? Tijd om eens extra stil te staan bij de mentale gezondheid van jongeren. Hoe zitten zij er nu bij? Wat doen zij om zich happy te voelen? Hoe denken zij dat school en docenten hen gezien en gehoord kunnen laten voelen? En welke tips hebben jongeren voor andere jongeren én voor docenten? Dát en meer bespraken we tijdens onze Let’s Beat Blue Monday-webinars, live op locatie in Venlo bij Gilde Opleidingen.

Tijdens de Let’s Beat Blue Monday- webinars ging jongerencoach Esther van Breukelen in gesprek met Young Reporters Shanaira, Skye en Freek, student Communicatie Jobb én innovatieregisseur Frank van den Ende van Gilde Opleidingen. De highlights en gouden tips? Die hebben we voor je op een rijtje gezet!

In gesprek met de Young Reporters: mentale gezondheid, hoe zit dat nu bij jongeren en welke tips hebben zij?

De ene jongere ervaart een (winter)dip, de ander minder of zelfs helemaal niet. Aangeven dat het even wat minder gaat, of dat zij even niet zo happy zijn, dat vinden jongeren soms lastig. Zeker als zij niemand hebben waarbij zij het gevoel hebben dat zij hun ei kwijt kunnen.

“Sommige onderwerpen bespreek ik liever niet. Die zijn wat diepgaander, dat vind ik lastig te bespreken. Sommige dingen vind ik dan te persoonlijk, dan wil ik er niet over praten.”– Shanaira

“Ik wil me op school niet voordoen als iemand die in een dip zit, dus dan ga ik dat niet in de klas delen.”- Freek

Ondanks dat zij misschien liever niet hun gevoelens delen, vinden jongeren dat school wel de plek kan zijn om jongeren te helpen met hun mentale gezondheid. Hoe gaat het nu écht met een jongere? Maar, hoe zien zij dat dan voor zich?


“Sommige docenten houden er rekening mee, sommigen hebben geen idee. Ik denk dat die het niet durven te bespreken ofzo? Ik vind school echt intensief. Niet iedere docent toont dat begrip. Ze verwachten maar dat ik mijn best doe, hard werk en al mijn huiswerk maak.”- Skye

Welke tips de Young Reporters daarover hadden voor docenten? Manieren waarop zij denken dat mentale gezondheid wél een boost kan krijgen op school? Dat waren er nogal wat! Denk aan:

  • Geef persoonlijke aandacht
    • Houd 1-op-1 gesprekjes: geef je jongeren persoonlijke aandacht, toon interesse, zorg voor bonding, zodat de jongere een vertrouwd gevoel krijgt.
    • Zorg voor coaching op school.
    • Houd zo nu en dan een ad hoc gesprek. Vraag spontaan ‘hé hoe is het?’ als je elkaar bijvoorbeeld tegenkomt in de gang, dan voelt het natuurlijk en vertrouwd.
  • Toon begrip
    • Laat als docent zien dat jij ook een mens bent. Geef aan dat het niet erg is om een dag niet goed in je vel te zitten. Geef aan dat je dat gevoel begrijpt.
  • Wees een mens
    • Leer jouw jongeren kennen. Ontdek wat zij denken en waar zij zich chill bij voelen. Juist dan bouw je een band op en zie je ook sneller of een jongere zich even wat minder voelt.
    • Start de les met een kleine persoonlijke anekdote. Zo laat je openheid zien, laat je zien dat het oké is om dingen te delen.
  • Geef een informatieve les
    • Wat is het? Hoe werkt het? Hoe herken je het? Waar kun je terecht? Op die vragen willen jongeren antwoorden. Ze willen weten hoe het zit.
    • Kondig van tevoren aan dat je een les gaat geven over een bepaald thema en laat je jongeren er alvast over nadenken. Wat denken zij dat het is en hoe het werkt? Welke ervaringen willen zij delen?
  • Doe een quiz of Kahoot
    • Een Kahoot kan leuk zijn. Het is wat anoniemer en speelser. Door het spelelement breekt het ijs een beetje en kun je op een laagdrempelige manier al aan de slag met het onderwerp.

En voor hun leeftijdsgenoten? Daar hadden zij de volgende tips voor:

  • Probeer iets te doen wat je een lach op je gezicht geeft.
    Al is het maar even, een vrolijk momentje is toch je highlight of the day.
  • Zoek afleiding.
    Ga leuke dingen doen, zoek bijvoorbeeld een hobby of iets waar je je gedachtes in kwijt kan.
  • Wandel even met jezelf.
    Creëer rust, luister een muziekje, laat je gedachtes even los. Juist door alleen te wandelen, heb je even een belangrijk rustmoment voor jezelf.
  • Beweeg!
    Stress kan niet tegen beweging. Dus het helpt juist om te bewegen om van je stress af te komen. Ga lekker naar de gym, dansen, hardlopen etc.

Hebben jouw jongeren behoefte aan 1-op-1 coaching? Onze jongerencoach Esther van Breukelen biedt individuele sessies in haar eigen praktijk. Check hiervoor https://liefdevoorjou.com/

Jobb over zijn depressie en zijn ervaringen: “Ik praatte niet over gevoelens, dat was een taboe.”

Jobb is een 25-jarige student Communicatie die tijdens de coronacrisis depressief was. In deze periode woonde Jobb op kamers en had hij alleen maar online les. Doordat er ook nog eens een lockdown was werd zijn slaapkamer een slaapruimte, eetruimte, chillruimte én werkruimte. Hij werd eenzaam en ging veel nadenken, over het leven en over vroeger. Die gedachtes leidden uiteindelijk tot een depressie.

“School is heel begripvol en wil graag meedenken, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Dat werkt alleen als iemand aan de bel trekt, laat merken dat er iets is.”

Uiteindelijk heeft hij zijn verhaal durven delen op school, en kreeg hij hulp. Zijn tips voor andere scholen en docenten?

  • Toon interesse.
    Vraag: hoe gaat het nu met je? Hoe gaat het nu écht met je?
  • Start met informatieve lessen.
    Kaart low key het onderwerp aan. Vertel wat het precies is, hoe je het kan herkennen, wat symptomen zijn en waar je terecht kunt. Daarna kun je de diepgang opzoeken in contactmomentjes.
  • Maak het persoonlijk.
    Laat de jongere zich gehoord voelen. Ontdek wat voor welke jongere goed werkt en ga hier verder op in.

Omdat Jobb het taboe rondom praten over gevoelens, depressie en dips graag wil doorbreken, was hij te gast bij de Podcast Let’s Talk About Mental Health. Een aflevering waarin hij open over zijn ervaringen vertelt. Wil jij deze Podcast ook beluisteren? Of wil je ermee aan de slag met jouw jongeren? Check dan de Podcast hier.

Podcast: Let’s Talk about Mental Health

Frank van den Ende: zó doen zij het bij Gilde International

Ja, al die bovenstaande tips vanuit jongeren, dat zijn hele mooie tips. Maar, hoe kan dat er dan uitzien in de praktijk? Daarover vertelde Frank van den Ende van Gilde International meer over.

Bij Gilde International werken ze met Open Ended Challenges: studenten krijgen een uitdaging en krijgen daarbij de vrijheid om die uitdaging (challenge) helemaal zelf in te vullen. Om die challenges succesvol te laten verlopen en de student zich gehoord en gezien te laten voelen, zijn een paar onderdelen van belang.

 

“School moet een plek zijn waar je graag naar toe wil komen. Het moet ook een plek zijn van de studenten, hun plekje waar ze iets gaan leren. Dat moet een samenspel zijn tussen docent en student.”

 

  • De zelfdeterminatietheorie van Edward L. Deci en Richard M. Ryan
    Om motivatie te krijgen, om jezelf te ontwikkelen of om het gevoel van eigenaarschap te krijgen, moet je een gevoel van autonomie hebben, moet je voelen dat je competent bent voor dat wat je doet en moet je een relatie voelen met dat waarmee je aan de slag gaat. Deze periode mogen de studenten van Gilde International daarom aan de slag met een Open Ended Challenge waarbij ze iets op moeten zetten voor mensen die extra hard geraakt worden door Blue Monday, om die wat verlichting te bieden. En die studenten, die kwamen zelf met hun eigen creatieve plannen, bijvoorbeeld:

     

    • Bingoën met bejaarden, gesponsord door de lokale ondernemers
    • Ieder kind een voetbal: in samenwerking met de lokale sportclubs regelen de studenten dat ieder kind uit de buurt een voetbal krijgt.
  • Studenten krijgen tijd om te reflecteren op hun eigen ontwikkeling
    • Alle studenten hebben een eigen coach
    • 1 keer in de 5 weken wandelen de studenten met hun coach, waarbij wordt gepraat over hoe het gaat op school, maar óók hoe het bijvoorbeeld thuis gaat. Hoe zit de student erbij?
    • 1 keer per week is het tijd voor een reflectie. Hoe is deze week gegaan? Wat ging goed? Wat kan anders? Dat gebeurt tijdens de ‘Vrijdag check-out’. Dan wordt het heel duidelijk hoe het met de studenten gaat.
    • Persoonlijke groei staat centraal bij alles wat de studenten doen

Hoe kun jij als docent ervoor zorgen dat je jongeren zich gezien, gehoord en serieus genomen voelen? Dit zijn de tips van Frank!

  • Bespreek met je collega’s: wat voor onderwijs willen wij neerzetten? Denk aan de Bista Balans:
    • Kwalificeren: het opleiden voor een vak
    • Socialiseren: het leven in een maatschappij
    • Subjectificatie: persoonlijke identiteit, jezelf leren kennen

Bedenk samen: hoe zien wij de verhouding tussen die 3 in de ideale situatie? En hoe gaan we dit uitvoeren?

  • Ga bij de deur staan als leerlingen binnenkomen
  • Kijk leerlingen recht in de ogen aan, ook als ze weggaan
  • Wees zichtbaar. Ga openlijk in een lokaal zitten, loop de aula in, zeg gedag.
  • Blijf bij je zelf, wees mens. Laat het ook zien als je zelf ergens mee zit.
  • Neem je studenten serieus en laat ze groeien. Blijf daarbij ook gewoon deadlines stellen.

 

Meer weten over de aanpak bij Gilde International? Neem contact op met Frank van den Ende via [email protected]

Zelf aan de slag met mentale gezondheid? Check deze tools

Let’s Beat Blue Monday-verwerkingsopdracht


Tijdens deze opdracht denken studenten na over hoe zij een ander kunnen helpen wanneer zij zien dat die persoon niet happy is. Een mooie opdracht om het gesprek in de klas te starten!

 

Thematische modules over mentale gezondheid in online leeromgeving codename.online

Wist je dat we verschillende modules over mentale gezondheid hebben ontwikkeld in samenwerking met partners als MIND? Deze modules zijn onderdeel van onze digitale, thematische methoden voor Nederlands, Burgerschap voor het mbo én Burgerschap voor het vo. Benieuwd naar onze thematische modules? Meer weten over Loopbaan, Burgerschap en Nederlands in codename.online? Neem contact met ons op!