Online les: het nieuwe normaal binnen het onderwijs. Jongeren hoeven de deur niet meer uit en kunnen de lessen zelfs gewoon vanuit bed volgen. Ideaal zou je zeggen. Veel jongeren denken daar anders over…

Het afgelopen halfjaar hebben wij in samenwerking met onze Young Reporters en onze jongerentrendwatcher onder verschillende jongeren door het hele land onderzoek gedaan naar online les. Wat vinden zij daar van? Maar, vooral, hoe kan het volgens hen beter?

De meeste jongeren zijn geen fan meer van online onderwijs. Waarom? Ze balen ervan dat de techniek niet altijd meewerkt en dat de lessen onpersoonlijk zijn. Ze vinden het vervelend om lang naar een scherm te staren en vinden de lessen langdradig. Daar komt ook nog eens bij dat de verleiding om gewoon lekker op bed te blijven liggen groot is.

Concentratie en motivatie spelen dus een grote rol! Maar hoe kunnen deze jongeren dan wél gemotiveerd worden? Daar hadden zij zelf oplossingen voor! Met de input van deze jongeren hebben wij 10 lestips voor online les opgesteld. 10 tips die jongeren zelf aan hun docenten zouden geven.

Als het aan de jongeren ligt…

#lestip – 1. “Een goed voorbereide docent zorgt voor gemotiveerde studenten.”
Veel jongeren vinden dat de docenten niet goed om kunnen gaan met de digitale lessen en daardoor ook onvoorbereid overkomen. Dit heeft impact op hoe serieus zij de les nemen. Dus, wil jij gemotiveerde jongeren in je les? Bereid je les dan van tevoren goed voor: werkt alles? Wat zijn de lesdoelen? Met welke opdrachten gaan we aan de slag?

#lestip – 2. “Stel doelen op aan het begin van de les.”
Jongeren vinden het fijn om van tevoren te weten wat precies het doel van de les is. Wat leren ze tijdens de les? Moet er iets worden ingeleverd aan het eind van de les? Zo weten zij wat zij kunnen verwachten én wat het eindresultaat gaat zijn. Werkt voor hen toch net even een stukje prettiger!

#lestip – 3. “Zorg voor een gevarieerde les.”
Van de hele dag naar een scherm staren wordt niemand vrolijk. Om je studenten tóch bij de les te houden, is het belangrijk om gevarieerde werkvormen te gebruiken. Zo zijn jongeren fan van interactieve opdrachten, Kahoot, quizzen en zelfstandig werken. En, een break tijdens een lange informatieve les is erg fijn! Bedenk eventueel een tussenopdracht die ze zelfstandig kunnen uitvoeren. Duurt een les een uur? Geef het eerste halfuur informatie, en laat de studenten dan zelfstandig een opdracht uitvoeren. Vervolgens kun je de studenten weer oproepen om door te gaan.

#lestip – 4. “Zorg voor overzicht en structuur.”
Online les is net even anders dan wat we gewend zijn. Ineens moeten studenten de les via een scherm volgen. Iets waar zij maar moeilijk hun aandacht bij kunnen houden. Zorg daarom voor overzicht en structuur. Dan is de les een stuk makkelijker te volgen!

#lestip – 5. “Betrek de klas bij de les.”
Veel jongeren geven aan dat hun aandacht snel verslapt. Hoe zij denken dat dit kan worden voorkomen? Betrek ze bij de les! Vraag of je studenten het begrijpen en bied hen een ingang om daarop te reageren. Noem ze bijvoorbeeld bij naam.

#lestip – 6. “Maak de lessen kort en compact en zet de studenten daarna aan het werk.”
Online lessen kunnen langdradig en vermoeiend overkomen. Jongeren vinden daarom dat de lessen korter en compacter kunnen. Hoe zij dat voor zich zien? Een korte, compacte opstart, gevolgd door een concrete (individuele) opdracht!

#lestip – 7. “Deel de klas op in kleinere groepen voor discussies of groepsgesprekken.”
Stel je eens voor: je zit met 20 studenten in een Zoom- of Teams-meeting. Het is dan niet alleen lastig om aan het woord te komen, de les wordt ook nog eens langdradig als iedereen één voor één aan het woord mag. Deel de klas daarom op in kleinere groepen. Dan krijgen alle studenten de kans om actief deel te nemen. Ze kunnen hun zegje doen én worden gehoord. Dat zorgt meteen voor meer motivatie en oplettendheid!

#lestip – 8. “Plan de les duidelijk van tevoren in.”
Verras je studenten niet elke keer door op de dag zelf nog een les toe te voegen aan het rooster via Teams. Veel studenten worden daar zenuwachtig van en kunnen zich daar niet op voorbereiden. Plan de les daarom duidelijk van tevoren in. Dan staan je studenten niet voor een verrassing!

#lestip -9. “Neem de tijd voor één-op-één contact.”
Jongeren balen ervan dat de online lessen zo onpersoonlijk zijn. Waar zij in fysieke lessen makkelijk een vraag konden stellen of na afloop nog heel even naar de docent konden lopen, krijgen zij daar nu vaak niet de gelegenheid voor. En dat terwijl jongeren vaak juist behoefte hebben aan persoonlijke aandacht! Geef je studenten daarom de ruimte om vragen aan jou te stellen en neem de tijd om antwoord te geven.

#lestip – 10. “Stel je kwetsbaar op.”
Vind je het lastig of vind je het niet fijn dat jouw klas de camera niet aanzet? Vertel eerlijk over hoe je je voelt en waarom je dit zo belangrijk vindt. Op deze manier kunnen jongeren begrip tonen, en jouw kant beter begrijpen. Gaan die camera’s zomaar ineens weer aan…