Topmenu

De dimensies van burgerschap

Dimensies Burgerschap

Onze burgerschapsmethode ‘De maatschappij dat ben JIJ’ bestaat uit vier dimensies. Zie hieronder de onderwerpen die worden behandeld per dimensie.

Wil jij De maatschappij dat ben JIJ inzien? Vraag dan gratis inkijkmateriaal aan!

Sociaal-Maatschappelijke dimensieicoon_sm

Inhoudelijk focussen we op de identiteit van de jongere, zijn culturele achtergrond en het omgaan met anderen. We proberen bij de jongeren een open blik te creëren voor wat of wie ‘anders’ is. Bewustwording is een belangrijk doel.

Les 1: Jezelf zijn
De student wordt zich bewust van zijn identiteit, als vertrekpunt van elke interactie met de omgeving.

Les 2: Jezelf zijn met anderen
De studenten worden zich bewust van de groep(en) waar zij deel van uitmaken.

Les 3: Cultuur
De student weet wat cultuurverschillen zijn en gaat er respectvol mee om.

Les 4: De maatschappij dat zijn wij
De student wordt zich bewust van de bijdrage die hij/zij aan de samenleving kan geven.

Les 5: De Nederlandse samenleving
De student weet dat normen en waarden het samen leven in goede banen leiden.

Les 5: Diversiteit
De student weet dat discriminatie in Nederland verboden is.

Les 7: Gelijkheid en vrijheid
De student weet wat vrijheid van meningsuiting is en dat er grenzen aan zijn.

Politiek-Juridische dimensiePolitiel-Juridische dimensie icoon

Heeft het zin om een mening te hebben? Wat is jouw mening en waarom? Hoe vorm je je mening en hoe uit je deze? De jongere denkt kritisch na over de rechten en vrijheden die je als burger in Nederland hebt.

Les 1: Democratie, hoezo?
De jongeren onderzoeken hoe de democratie werkt en hoe de overheid is georganiseerd.

Les 2: Mijn keuze
Welke partij past bij jouw meningen en standpunten? In deze les gaat het over stemmen en kiezen.

Les 3: De politiek aan het werk
Deze les gaat over politiek en overheid. Studenten leren hoe een wet tot stand komt en de verschillende taken binnen de politiek.

Les 4: Het bestuur in Nederland
Student oriënteren zich op de andere mogelijkheden die je hebt om je stem te laten horen en invloed te hebben.

Les 5: De rechtstaat
Jongeren gaan actief aan de slag met de grondrechten en vrijheid.

Les 6: Rechten, plichten, gevolgen
In deze les gaan de jongeren aan de slag met het onderwerp democratie, en in het bijzonder het recht op vrije meningsuiting.

Les 7: Vrijheid en de media
De studenten maken kennis met verschillende sociale media en rol van de pers.

Economische dimensieEconomische dimensie icoon

Waarom zou je werken? Wat is jouw bijdrage aan de samenleving? En welke verantwoordelijkheid neem jij voor jouw koopgedrag? Hoe voorkom je schulden?

Les 1: Waarom werk je?
In deze les komt de basis van de economische dimensie aan de orde: wat is Economisch burgerschap en wat heeft dat met mij te maken?

Les 2: Werken en de overheid
Jongeren leren de invloed die de overheid heeft op economie heeft. Wat is een loonstrook eigenlijk?

Les 3: Ik werk
Wat het betekent om een werknemer te zijn? Wat verwacht je van je werkgever en wat verwacht je werkgever van jou?

Les 4: Ik heb geen baan
In deze les gaan de jongeren zich verdiepen in de arbeidsmarkt. Waar heb je recht op als je geen hebt?

Les 5: Ik ben kritisch
Jouw economische gedrag heeft gevolgen: kies je voor duurzame chocola of neem je gewoon de goedkoopste?

Les 6: Ik ben bewust
Hoe is het gesteld met de ecologische voetafdruk van jongeren?

Les 7: Uit het rood!
In deze les verdiepen de jongeren zich in manieren om schulden te voorkomen en op te lossen.

Vitaal BurgerschapDimensie Vitaal burgerschap icoon

Welke impact heeft je leefstijl en gezondheid op je werk, de samenleving en je toekomst? Ben je happy?

Les 1: Jouw leefstijl & voeding
In deze les maken jongeren kennis met de dimensie Vitaal Burgerschap en leren ze hun eigen leefstijl kennen.

Les 2: Verbeter je leefstijl
Neem je eigen leefstijl op het gebied van voeding, beweging en roken onder de loep. Jongeren maken een kosten-batenanalyse hiervan.

Les 3: Ik en de liefde
In deze les denken de jongeren na over liefde, relaties en seks. Ze leren hun grenzen bepalen en bewaken.

Les 4: Online liefde
In deze les denken de jongeren na over internetdaten en het bewaken van je eigen veiligheid.

Les 5: Ik kan er niet mee stoppen
Wat zijn verslavingen en in hoeverre zit je in de gevarenzone?

Les 6: Ben je happy?
Wat is geluk? Hoe word je gelukkig? De les gaat over zelfvertrouwen, stressbestendigheid en psychische klachten bij jongeren.

Les 7: Gezond werken
In deze les staat centraal wat vitale werknemers en duurzame inzetbaarheid is. Jongeren onderzoeken welke aspecten er zitten aan ‘de gezonde werknemer’ en bedenken een campagne.

Meer weten over de methode zelf? Klik hier