Topmenu

mobiel gebruik

Mobiel gebruik

Mobiel gebruik in de klas: wel of niet?

Een lastig onderwerp;  de ene docent laat het toe en de ander laat het niet toe in de klas. In Nederland mogen scholen zelf bepalen hoe ze omgaan met het gebruik van smartphones. In Frankrijk heeft het ministerie van Onderwijs bepaald dat smartphones op scholen verboden zijn voor jongeren onder de 15 jaar.[i] In de les, op de gangen en op het plein. Maar of dat goed werkt, is de vraag.

Of je smartphones toelaat of niet toelaat, voor beide opties is duidelijkheid belangrijk. Het bespreekbaar maken van het gebruik van mobiele telefoons in de klas is een must, omdat het een onderdeel is van hun leefwereld. Bespreek daarbij ook de gevaren en de kansen en maak gezamenlijke afspraken over het gebruik van de mobiele telefoon in de klas. Moeten de telefoons in de tas blijven? Of hebben jullie een telefoontas in de klas? Laat studenten weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Het enige wat je dan nog rest is het herhalen van regels en het geven van duidelijkheid.

Wat doen smartphones met ons brein?

De feiten liegen er niet om; smartphones leiden studenten af. Het zorgt voor verminderde aandacht bij datgene wat ze aan het doen zijn. En omdat er in onze samenleving zoveel afleiding is, wordt het steeds lastiger om hun aandacht ergens bij te houden. Aandacht is namelijk iets wat je moet trainen en blijven oefenen[ii]! Ons brein is constant op zoek naar nieuwe informatie en door het zoeken van afleiding en prikkels krijgt het brein een beloning, in de vorm van ‘dopamine’[iii]. Het is dus niet gek dat iedereen steeds op zoek gaat naar nieuwe prikkels.

Smartphones inzetten in de klas, maar hoe?

De uitdaging is aan de docent om dit automatisme te doorbreken en de smartphones op een leuke manier in te zetten tijdens het onderwijs. Maar hoe zorg je ervoor voor een goede balans in telefoongebruik? Mobiele telefoon kunnen er ook voor zorgen dat de lessen aantrekkelijk worden. Dat kun je dit ook bewust inzetten voor de les[iv]. Of natuurlijk door gebruik te maken van interactieve functies zoals stellingen, quizzen of het bekijken van filmpjes.

Codename Future heeft gekozen om de smartphone als middel in te zetten tijdens het onderwijs. In deze maatschappij is de smartphone niet meer weg te denken, vooral niet voor jongeren. De mobiele telefoons worden ingezet bij de volgende onderdelen:

  1. Door middel van QR-codes in de hoofdstukken. Studenten kunnen de QR code scannen om meer informatie te lezen, tests te doen of filmpjes te bekijken.
  2. Interactieve functies voor een gesprek in de klas. In de digibordlessen in de Teacher’s Tool zitten interactieve functies verweven waarbij studenten met hun smartphone mee kunnen doen aan stellingen, quizzen of een test. Die quizzen en stellingen zijn volledig geïntegreerd in de Teacher’s Tool. Daarmee is een extern systeem zoals Kahoot overbodig.

[i] Trouw (2018) “Franse scholier baalt: een nieuwe wet bant het mobieltje uit de klas en van het schoolplein.’ Online: https://www.trouw.nl/samenleving/franse-scholier-baalt-een-nieuwe-wet-bant-het-mobieltje-uit-de-klas-en-van-het-schoolplein~a8530773/

[ii] NRC (2016) ‘Zo schadelijk is afleiding door je smartphone.’ Online: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/14/allemaal-adhd-door-de-smartphone-4854932-a1531805

[iii] Dr. Eric Berg (2017) ‘What is Dopamine? Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NUNorglHg1U

[iv] Kennisnet (2018) ‘Mobiele telefoon in de klas.. hoe houd je regie?’ Online: https://www.kennisnet.nl/artikel/mobiele-telefoon-in-de-klas-hoe-houd-je-de-regie/

, ,