Topmenu

Peer-education

Peer-education: rol van de docent

In de beschrijving van Werken aan je Toekomst wordt aangegeven dat de loopbaan methode faciliteiten voor ‘peer-education’ biedt. We merken dat docenten die met de methode werken aangeven dat ze moeite hebben met het faciliteren of van peer-education en daardoor niets merkt van peer-education. Een docent gaf als terugkoppeling:

“Loopbaan oriëntatie is toch erg individueel is en daarom merk ik vrij weinig van peer-education.”

Peer-education is het ‘leren van gelijken’. Veelal ben je als docent bezig met je ‘verhaal’ en wil je door. Een docent is echter niet gelijk aan zijn of haar studenten en daarom GEEN peer-educator. De docent is slechts een facilitator van peer-education in het klaslokaal.

Vaak wordt peer-education gebruikt bij moeilijk bespreekbare onderwerpen zoals seksueel geweld, schulden of geaardheid. De toekomst, wat in de loopbaanmethode centraal staat, is ook een moeilijk onderwerp om over te praten. Studenten praten niet met elkaar over de toekomst of hun loopbaan omdat deze voor hun gevoel nog ‘ver weg’ is.

Voor het maken van keuzes leren jongeren het meest van eigen praktijkervaringen en die van andere jongeren. Het is daarom goed dat studenten hun onderling ervaringen, gedachten en meningen uitgewisseld over hun loopbaan en toekomstdroom. Studenten kunnen namelijk veel van elkaar leren zoals het schrijven van een CV of sollicitatie ervaringen.

loopbaanplanHoe zorg je ervoor dat je studenten in gesprek gaan met elkaar en hun ervaringen uitwisselen? In de methode Werken aan je Toekomst worden filmpjes, groepsopdrachten, thuisopdrachten en stellingen gebruikt om de peer-education te faciliteren. Belangrijk is dat er tijdens het klassengesprek genoeg tijd en ruimte is om studenten aan het woord te laten. Het is belangrijk dat studenten van elkaar leren en niet dat alle stof in de les moet besproken worden. Probeer als docent door te vragen als een student iets deelt of vraag andere studenten of ze hetzelfde ervaren.

Waar loop jij tegenaan in het faciliteren van peer-education? Laat het ons weten via Martijn Spekman (martijn@codenamefuture.nl).

, ,