Topmenu

PlusModule Nepnieuws

PlusModule Echt Nep – Lesmateriaal nepnieuws

De verspreiding van nepnieuws via sociale media komt steeds vaker voor. Hoe herken je nepnieuws? Daar heb je mediawijsheid en kritisch denkvaardigheden voor nodig. In het lesmateriaal Echt Nep gaan studenten aan de slag met online burgerschapsvaardigheden, mediawijsheid en kritische denkvaardigheden. Het lespakket is een vervolg op het succesvolle programma ‘Digitale Weerbaarheid’ in samenwerking met de ISD, het Ministerie van Buitenlandse zaken en het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Met de opkomst van internet en daarmee sociale media is ook de vrijheid om dingen online te delen toegenomen. Daarom is het belangrijk dat we stilstaan bij ‘Online Burgerschap’ ofwel digitale weerbaarheid. Een relatief nieuw begrip, die vooral voor jongeren van nu van belang is, omdat zij veel tijd spenderen op sociale media. De invloed die sociale media hebben op jongeren is groot, maar in veel gevallen zijn jongeren zich niet bewust hiervan. Een belangrijke vaardigheid voor jongeren om te ontwikkelen zodat zij leren kritisch te zijn op het internet.

Echt Nep leert jongeren de benodigde vaardigheden om effectief te reageren op online gedrag. Dit doen we door jongeren kritische denkvaardigheden en mediawijsheid te geven, zodat ze feiten kunnen onderscheiden van meningen. Daarnaast is belangrijk om jongeren te leren dat ze zelf een positieve bijdrage kunnen leveren aan de ‘online samenleving’. Echt Nep is beschikbaar voor het mbo en is een uitgave voor niveau 1-2 en voor niveau 3-4.

“Sociale media: je wordt er socialer door, of toch niet?”

Inhoud

In deze serie van drie lessen, worden mbo-studenten zich bewust van de manier waarop informatie op internet soms verwarrend, verontrustend en misleidend kan zijn.

Echt Nep bestaat uit een digitaal werkboek en digibordlessen, die te vinden zijn in de digitale omgeving van Codename Future, de Teacher’s Tool.

Les 1 – Nepnieuws

De eerste les gaat over de hedendaagse uitdagingen wat betreft het gebruik van media-inhoud en de discussies over sociale media. Deze zijn van groot belang voor de ontwikkeling van weerbaarheid tegen haat en extremisme online en goed burgerschap in de 21e eeuw. Het doel is om de jongeren de basisvaardigheden online ‘feiten checken’ te leren en ze meer bewust te maken van misleidende beelden en de negatieve gevolgen daarvan.

Les 2 – Wat is waar?

De tweede les verkent de impact van het gebruik van online informatie en de manier waarop we dat doen. Op internet is veel informatie te vinden en het is soms lastig hier een weg in te vinden. Studenten leren wat wij/zij denken en zondebokdenken is en wat de gevaren zijn. Het doel is om ze bewust te maken van de emotionele manipulatie die door online makers wordt gebruikt.

Les 3 – Jouw rol

De derde les laat jongeren nadenken over alles wat je zegt en schrijft op internet. Ze gaan kijken naar vormen van haatzaaien en oefenen om op passende wijze te reageren wanneer de dit online tegenkomen. Het doel is dat jongeren zich bewust worden van hun eigen internetgedrag en zich verplaatsen in anderen die ermee te maken krijgen.