Topmenu

Tips van CNF-300x300

Potentie van studenten

Hoe haal je het beste uit je student?

Studenten volgen een opleiding met één doel: kunnen worden wat ze willen worden. Een belangrijk bijkomend aspect is dat studenten zichzelf ontwikkelen tijdens hun opleiding. Misschien zijn jouw mbo-studenten zich niet zo bewust van die ontwikkeling, maar dat gebeurt wel degelijk. Hoe kun jij de ontwikkeling bij jouw studenten stimuleren? Dat lees je hier.

1. Pas positieve psychologie toe!
Het is een stroming binnen de psychologie die zich bezig houdt met de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden. Laat jouw studenten de mogelijkheden zien en focus op de kernkwaliteiten van jouw student. Stimuleer ze om hun positieve eigenschappen in te zetten en focus op hun kracht i.p.v. op hun zwaktes. Gebruik hierbij een kwaliteitenspel om de jongeren hier bewust van te maken. Doe dit met de hele klas, dan kunnen ze elkaar feedback geven.

2. Laat studenten zichzelf zijn
Mbo-studenten zitten (meestal) in een fase waarin zij zichzelf aan het ontdekken zijn. Wie ben ik, wat vind ik leuk en waar ben ik goed in zijn vragen waar zij mee rondlopen. Het kan een verwarrende periode zijn, vooral als zij ervaren dat zij zich moeten voldoen aan een soort ideaalbeeld. Ga aan de slag met normen en waarden, maar ook met kwaliteiten en competenties, zodat de studenten zich beter kunnen leren kennen. Als ze eenmaal zichzelf beter kennen, kunnen ze ook meer zichzelf zijn. Jongeren leren veel van peer-education, door bijvoorbeeld discussies in de klas over onderwerpen die spelen in de samenleving. Door de meningen van anderen, krijgen ze een ander beeld van de situatie en kunnen ze hun mening (her)definiëren.

3. Wat willen ze bereiken?
Laat studenten nadenken over iets wat ze willen bereiken. Een stip op de horizon. Iets waar ze naartoe kunnen werken en naar toe kunnen groeien. Dit doel heeft vaak iets te maken met een passie of intrinsieke motivatie. Dit helpt jongeren om zich ergens voor in te zetten en hobbels te nemen die ze normaliter liever uit de weg gaan. Hierdoor leren ze veel over zichzelf en over alle capaciteiten die zij al bezitten. Een mooie vraag om te stellen tijdens SLB-gesprekken.

4. Eigenaarschap: eigen keuze!
Iedereen heeft volledige zeggenschap over zijn/ haar leven, ook al voelt dat niet altijd zo. Als jongeren voelen dat ze geen keuze hebben, krijgen ze het gevoel dat ze geen kant op kunnen. Dit terwijl mbo-studenten ook de keus hebben! Dit hangt samen met verantwoordelijkheid én actie nemen. Door eigenaar te worden van jouw leven, kun je het leven leiden wat je zelf wilt.

Twee dingen die centraal staan in de rol van jou als docent zijn: aandacht en positiviteit. Geef jouw studenten de aandacht om zichzelf te kunnen ontwikkelen en maak op die manier een positief verschil in het leven van jouw studenten.

Op zoek naar inspiratie hoe je positieve psychologie kunt toepassen tijdens jouw werk? Dit is een interessant boek over positieve psychologie in de klas.

, ,