Topmenu

hoogepunten

Terugblik 2018-2019

Hoogtepunten schooljaar 2018-2019

Het afgelopen schooljaar hebben wij 100.000 jongeren in het mbo en vo gestimuleerd om aan de slag te gaan met zichzelf en hun persoonlijke ontwikkeling. Op het gebied van loopbaankeuzes, brandveiligheid en financiële educatie. Een betekenisvol jaar, kijk je mee naar wat hoogtepunten van het afgelopen schooljaar?

PlusModule Echt Nep

De nieuwe PlusModule Echt Nep besteedt aandacht aan online burgerschapsvaardigheden, zoals weerbaarheid, kritisch denken en mediawijsheid. Dit verdiepende lesmateriaal is ontstaan uit een pilot ‘Digitale weerbaarheid’ met de ISD en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Wij vinden het belangrijk om samen met partners verdiepend lesmateriaal te maken dat aansluit bij de jongeren. In de huidige samenleving, waar internet en sociale media een grote rol spelen, is het belangrijk om ook ‘online’ een goede burger te zijn.

Actualiteitenrubriek en lesbrieven

Ook dit schooljaar hebben wij extra aandacht besteedt aan actualiteiten in onze actualiteitenrubriek #trending. Denk aan het bakfietsongeluk in Oss, de gele hesjes, de aanslag in Utrecht en de klimaatschoppers. Tweewekelijks stond er een korte les klaar die het onderwerp behandelde en door middel van stellingen kun je het in de klas bespreken. Naast de actualiteitenrubriek zijn er ook vier lesbrieven gepubliceerd. De lesbrieven die dit jaar verschenen zijn: Prinsjesdag, studiefinanciering, duurzaamheid en de Europese verkiezingen.

Lancering PlusModule Uit de brand!

In samenwerking met de brandweer hebben we verdiepend lesmateriaal ontwikkeld over brandveiligheid. Jongeren hebben weinig kennis over dit thema, des te belangrijker om jongeren bewust te maken van de gevolgen en risico’s van brand. Tijdens de lancering in april werden de studenten van het Summa college verrast in de klas en hebben zij in de middag workshops gevolgd over dit thema. Wat doe jij op school aan brand preventie?

Onderzoekstrajecten

Elk jaar zijn wij bezig om onze huidige methoden te verbeteren. Dit jaar hebben de redactie, schrijvers en redacteurs zich bezig gehouden met twee onderzoeken naar studievaardigheden en wereldburgerschap. Samen zijn zij op onderzoek uitgegaan. Wat houdt het precies in? Waar ligt de behoefte vanuit het mbo-onderwijs? Hoe kunnen wij dit toevoegen aan onze methoden? En misschien wel de belangrijkste vraag: waar hebben mbo-studenten het meeste aan? In de vernieuwde versie van Werken aan je Toekomst zijn drie belangrijke studievaardigheden toegevoegd. Aan De maatschappij dat ben JIJ is wereldburgerschap geïntegreerd in de methode. Deze vernieuwde methode zijn vanaf augustus beschikbaar.

Van KIJKEN naar ZIEN

Het programma van KIJKEN naar ZIEN is in eerste instantie ontwikkeld in samenwerking met het museum Boijmans van Beuningen om jongeren kritisch te laten kijken naar kunst. In de loop van dit schooljaar sloten er nog drie andere musea aan bij dit programma: Centraal Museum, Van Abbemuseum en het Fries museum. Het programma bestaat uit een voorbereindende les (in de Teacher’s Tool) en een museumbezoek aan één van de musea.

De volgende stap in mijn Loopbaan

Onze nieuwste methode voor Loopbaan heeft een andere naam gekregen namelijk De volgende stap in mijn Loopbaan. Met deze loopbaanmethode help je jouw studenten bij het maken van een keuze voor hun vervolgstap. Deze methode kun je inzetten in het 2e of 3e leerjaar en sluit goed aan op Werken aan je Toekomst. Met De volgende stap in mijn Loopbaan maken jouw studenten een weloverwogen keuze.

Voortgezet onderwijs: Nieuwe projecten

Wist je dat Codename Future al bijna 25 jaar bestaat en dat we eerst alleen actief waren in het voortgezet onderwijs met verschillende projecten? Al langere tijd was het lespakket Ik & Geld, over financiële educatie, beschikbaar voor het voortgezet onderwijs. Daar is dit schooljaar het lespakket Op de vlucht! bijgekomen. In samenwerking met Vluchtelingenwerk hebben wij lesmateriaal ontwikkeld omrent vluchtelingen. In het nieuwe schooljaar komt er nog één lespakket bij over nepnieuws en digitale weerbaarheid. Wie weet wat er volgend jaar nog meer bij komt?

Uitbreiding van ons team

Afgelopen schooljaar zijn er ook drie nieuwe collega’s gestart bij Codename Future.
Marleen Wardenburg, oud-docent van het Koning Willem 1 college, is aan de slag gegaan als relatiemanager en helpt docenten graag met het loopbaangesprek, het examen ondernemend gedrag of met jaarlijnen.

Dorine Hidding komt uit de reisbranche maar wilde graag iets ‘meer’ betekenen voor anderen. Zodoende kwam zij bij Codename Future om docenten uit de brand te helpen met jaarplanningen, nieuwe methoden en hoe de Teacher’s Tool werkt.

Govert Lonzième heeft jaren gewerkt op verschillende middelbare scholen. Bij Codename Future heeft hij contact met docenten van het voortgezet onderwijs over onze lespakketten voor jongeren van 12 t/m 16 jaar.

Daarnaast hebben wij dit schooljaar ook verschillende stagiaires in dienst gehad. Kirsten de Mik is eerst begonnen als stagiaire maar is daarna gaan werken bij Codename Future naast haar studie. Zij heeft het afgelopen jaar het lesmateriaal Op de Vlucht! voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld en is nu bezig met nieuw lesmateriaal over digitale weerbaarheid, eveneens voor het voortgezet onderwijs.

Jorien Veenis heeft een onderzoek gedaan naar de marketingvoorkeuren van docenten en zal in de zomer nog meehelpen met het maken van nieuwe digibordlessen in de Teacher’s Tool. Daan Pothoven heeft alle mbo-scholen met bijbehorende opleidingen voor ons in kaart gebracht.

Aan het begin van het schooljaar liepen Noah Albin en Lugeshané Paris bij ons stage en zij hebben beide docenten in het voortgezet onderwijs proberen te interesseren voor het project Ik & Geld. Jullyanne Doekhi heeft de relatiemanagers en de office manager ondersteunt in administratieve werkzaamheden. Van het SBB hebben wij een pluim mogen ontvangen, omdat wij met passie jongeren uit het mbo opleiden. Bedankt MBO Rijnland!

Ook volgend jaar staan wij bij Codename Future weer klaar voor jou. We denken graag met je mee en helpen jou verder om de jongeren in jouw klas te motiveren én te stimuleren.