Topmenu

Tips van CNF-300x300

Weerstand in de klas

Weerstand in de klas – wat doe je er mee / tegen?

Je maakt het als docent waarschijnlijk weleens mee:één of meerdere studenten in de klas hebben die dag geen zin en dat laten ze merken ook. Ze geven weerstand tegen jou en gaan je op verschillende manieren uitdagen of proberen jou van jouw stuk te brengen. Hoe ga jij hiermee om? We geven je een aantal praktische tips!

De eerste vraag die je jezelf moet stellen: is deze weerstand nog om te buigen of ervaar je weerstand van de hele klas? Dit bepaalt namelijk je verdere tactiek. Daarnaast is een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen: wat wil ik bereiken? Is dat realistisch om te vragen van mijn studenten?

Aan de slag met weerstand in de klas

  1. Meestal is er één persoon in de klas die weerstand biedt. Je moet op zoek naar diegene die de oorzaak zijn en hier kun je op handelen.
  2. Benoem wat je opmerkt. Bijvoorbeeld: ik zie dat niet iedereen bij de les is of ik voel een irritatie vanuit één persoon.
  3. Leg de weerstand op tafel en maak het bespreekbaar. Vraag wat er aan de hand is en waar dit vandaan komt. Op deze manier geef je de jongeren de mogelijkheid om zich te uitten en te delen wat hen dwarszit. Laat iedereen aan het woord om alle weerstand op te vangen.
  4. Geef een samenvatting van wat je hebt gehoord en leg daar je eigen gevoel bij uit. Ik heb begrepen dat jullie geen zin hebben in deze les omdat het zo laat op de dag plaats vind en het mooi weer buiten is. “Ik begrijp jullie punt en voor mij voelt dit …..”
  5. Bespreek jouw verwachtingen en die van de groep. Probeer hier een gezamenlijke oplossing voor te vinden. Wat werkt voor jou en wat werkt voor jouw studenten?

Het kan ook voorkomen dat de groep niet open staat voor een gesprek en dat de weerstand in de klas groter wordt. Je kunt er dan voor kiezen om de les te beëindigen en aangeven waarom je stopt. Soms is dat de beste oplossing voor iedereen, aangezien het veel energie kan kosten om om te gaan met de weerstand die je voelt.

Aandacht

Komt de weerstand van één student? Dan is het slim om deze student apart te nemen en aandacht te geven. Vraag de student wat hij wil bereiken en onderzoek samen wat je er aan kunt doen. Hoe kunen we dit probleem oplossen? Wat heb je daarvoor nodig?

Je gaat vroeg of laat te maken krijgen met weerstand in de klas. Het belangrijkste aspect van het omgaan met weerstand is jouw reactie erop. Blijf bij je gevoel en geef de weerstand ruimte. Ga het niet onderdrukken of negeren, daar help je niemand mee. Zie de weerstand als een mooi begin om het gesprek aan te gaan in de klas! Een eigen ervaren delen, kan het ijs breken. Wees oprecht en stel jezelf ook open, dan zal diegene tegenover je, dat ook sneller doen.

, , ,