Misschien heb je het wel meegekregen; afgelopen dinsdag 8 maart organiseerde het Grafisch Lyceum Rotterdam een debat voor MBO-scholen uit Rotterdam. Daar gingen studenten in discussie over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn. Moet bijvoorbeeld de minimale leeftijd voor het stemmen naar 16 jaar en moet er een numerus fixus komen voor elke opleiding? Wij van de Young Reporters zaten in het publiek en hebben alles meegemaakt.

Natuurlijk is er bij elk debat een partij die voor is en een partij die tegen de stelling is. De partijen bestonden uit jongeren van verschillende opleidingen en scholen. Zo waren er bijvoorbeeld studenten van de opleiding Luchtvaart en Dienstverlening, maar ook van de opleiding Redactiemedewerker. Ze hadden zich allemaal op de stellingen voorbereid, behalve op de laatste; die kregen ze ter plekke.

De rol van het publiek

Andere studenten zaten in het publiek, net als juryleden die de kandidaten beoordeelden en leden van politieke partijen die zelf stellingen hadden bedacht. Daar kon het publiek op stemmen in plaats van de debaters. Ze konden een QR-code scannen en met een rood of groen scherm kon je laten zien of je voor of tegen de stelling was. Per stelling werden één op twee studenten aan het woord gelaten om hun mening uit te leggen.

“Ik zelf heb me toen ook verdedigd als enige die het oneens was met de stelling en dat was heel leuk om mee te maken.” – Layla (17)

Stellingen

Er werden een stuk of vijf stellingen aan de studenten gegeven. Degene die de studenten duidelijk het meeste aansprak was deze: “De minimale leeftijd om te mogen stemmen moet worden verlaagd naar 16 jaar.” Omdat de deelnemers hier niet op waren voorbereid en hun eigen mening mochten geven, werd er al snel een verdeling gevormd. De meesten waren het niet met de stelling eens en beide partijen lieten hun mening duidelijk horen.

“Je merkte gewoon dat het debat lekker los werd en dat mensen écht achter hun standpunten stonden. Zo werd het verdedigen hiervan ook makkelijker.” – Layla (17)

Ook mocht het publiek achteraf weer stemmen, en ook hier waren de meesten het oneens met de stelling.

“Zelf vind ik dit geen goed idee omdat ik persoonlijk zelfs nu (met 17 jaar) amper met de politiek bezig ben.” – Vicky (17)

Toen deze stelling geweest was, was het debat voorbij. De juryleden gingen overleggen over wie een prijs kreeg. Ondertussen mocht het publiek nog stemmen op wat stellingen en daarna zelfs een prijs uitreiken aan degene die zij de beste vonden tijdens het debat. Uiteindelijk gingen vier kandidaten met een prijs naar huis.

Vind jij het ook belangrijk dat jouw studenten op de hoogte zijn van wat de Gemeenteraad precies doet? En wil je de verkiezingen bespreekbaar maken? Vraag dan de kosteloze kant-en-klare les #jijbeslist aan. Deze les leert jouw studenten alles over de Gemeenteraad én de verkiezingen!

Tekst: Marissa, Young Reporter