Onze loopbaanmethoden

“Wat wil ik bereiken in het leven? Welke kant ga ik op? Verder studeren? Een baan zoeken? Voor mezelf beginnen?” Alle jongeren zitten met deze vragen. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar hoe oefen je invloed uit op je toekomstkansen? Dát ontdekken jongeren tijdens onze loopbaanlessen.

Wij bieden docenten LOB-methoden met een duidelijke structuur, waardoor jij je loopbaanlessen gemakkelijk kunt inrichten en plannen. In de online docentenomgeving, de Teacher’s Tool, kun je alles vinden om je lessen goed voor te bereiden en in te richten: van digibordlessen en handleidingen tot antwoordmodellen en quizzen. Alles om een succesvolle les te geven dus!

Peer education

voorbereid op de toekomst - mbo - codename future

Voorbereid zijn op je toekomst

loopbaan - mbo - studievaardigheden - kritische denkvaardigheden

Studievaardigheden als uitgangspunt

gesprek in de klas - mbo - codename future

Gesprek in de klas

     Werken aan je Toekomst

Werken aan je Toekomst is dé LOB-methode voor een succesvolle  loopbaanoriëntatie in het eerste of tweede leerjaar van het mbo. Jongeren gaan aan de slag met interactieve werkvormen en krijgen praktische handvatten. Gaandeweg komen ze erachter wat hun talenten, mogelijkheden, drijfveren en passies zijn en hoe ze deze tijdens hun opleiding en verdere loopbaan in kunnen zetten.

     

De volgende stap in mijn loopbaan

Wat gaan studenten doen als zij klaar zijn met hun opleiding: doorleren, werken of een tussenjaar? Met De volgende stap in mijn loopbaan werken mbo-studenten in hun laatste leerjaar in projectgroepen samen aan één van deze drie uitstroomrichtingen.  De studenten bedenken alternatieven voor als hun plan A niet lukt  en leggen concreet vast welke vervolgstap zij gaan nemen. Ook werken zij aan de vijf loopbaancompetenties, leren zij samenwerken en ontwikkelen zij onderzoeksvaardigheden. De volgende stap in   mijn loopbaan is ook inzetbaar voor Keuzedeel Voorbereiding hbo.

Blended

Met deze methoden kun je aan de slag met blended learning. Studenten werken in hun eigen methodeboek, terwijl jij in onze online docentenomgeving aan de slag kunt met ons kant-en-klare lesmateriaal, zoals digibordlessen en de lesdoorloop.

Digitaal

Geef jij vaak online les? En ben jij op zoek naar digitaal lesmateriaal voor het mbo? Dan kun je onze methoden ook volledig digitaal aanschaffen. De lessen zijn precies zoals je van ons gewend bent, alleen dan volledig digitaal!

  • Interactief en praktijkgericht;
  • Eigen leerroute samenstellen;
  • Eigen materiaal toevoegen;
  • Voortgang en resultaten studenten bekijken.

Dit zijn onze loopbaanmethoden

Blended voor Entree en niveau 2:
ISBN: 978-94-92620-38-5

€24,95

Blended voor niveau 3-4:
ISBN: 978-94-92620-25-5

€24,95

Blended voor 2e of 3 leerjaar:
ISBN: 978-94-92620-09-5

€20,95

digitaal lesmateriaal - mbo - loopbaan - werken aan je toekomst - niveau 1 en 2 - learnbeat

Digitaal voor Entree en niveau 2:
ISBN: 978-94-63207-98-0

€28,45

digitaal lesmateriaal - mbo - loopbaan - werken aan je toekomst - niveau 3 en 4 - learnbeat

Digitaal voor niveau 3 en 4:
ISBN: 978-94-63207-99-7

€28,45

digitaal lesmateriaal - mbo - loopbaan - de volgende stap in mijn loopbaan - learnbeat

Digitaal voor 2e en 3e leerjaar:
ISBN: 978-94-63209-45-8

€26,45

#appme

Misschien heb je wel gehoord van de dood van Sarah Everard. Een jonge vrouw die vermoord is door de politie. Na haar dood ging de hashtag #Textmewhenyougethome viraal. Naar aanleiding van deze hashtag, vroegen wij onze studenten wat hun ervaringen zijn met onder...

#Backtoschool

Een paar weken geleden werd er goed nieuws gegeven: scholieren mogen weer een paar dagen per week naar school! Maar wat vinden ze er eigenlijk van? En waar kijken ze het meest naar uit als er weer meer dingen open gaan? Wij stelden onze jongeren de vraag: zorgt weer...

#Rellen

Met het ingaan van de avondklok, gingen veel mensen de straat op om te protesteren. Deze protesten veranderde helaas snel in rellen. Winkels werden kapotgemaakt en leeggeroofd. Wat vonden onze jongeren van de rellen? Voelden zij zich onveilig? Of kenden ze mensen die...

#RutteIII

Het kabinet is gevallen, en dat is iets wat niet vaak gebeurt. Wat vonden jouw studenten van deze gebeurtenis? En zijn ze het ermee eens? Wij kwamen daar achter met de afgelopen actualiteitsles! En de Young Reporters, die vroegen waaróm onze jongeren zo denken....

#Goedevoornemens

Inmiddels zijn wij al een paar weken verder in het nieuwe jaar, en een nieuw jaar betekent nieuwe goede voornemens! Maar hebben onze jongeren goede voornemens? 50% van de jongeren heeft voor dit jaar goede voornemens, het is dus erg verdeeld. Iemand die geen goede...

#Vuurwerkverbod

Afgelopen oud en nieuw was natuurlijk een beetje vreemd. Dit jaar gold er namelijk een vuurwerk-verbod. Hoe gingen jongeren daarmee om? En waren zij het eens met het vuurwerkverbod? ‘Anders dan normaal’, dat is hoe oud en nieuw dit jaar beschreven werd. Maar gingen de...

#Coronavaccin

Het corona-vaccin wordt langzaamaan een feit. Er wordt zelfs gezegd dat er in januari al gevaccineerd kan worden. Maar gaan de jongeren zich ook echt laten vaccineren? En als ze dat wel doen, is dat dan voor de veiligheid van anderen? Of willen ze gewoon zo snel...

#SamuelPaty

Circa 80% van de jongeren vindt dat er meer aandacht moet komen voor dit soort gevoelige onderwerpen. Waarom? Een van de jongeren verteld dit erover: Op 16 oktober werd de Franse leraar Samuel Paty op straat onthoofd. De aanleiding hiervoor was dat hij een cartoon van...

#VSverkiezingen

De afgelopen weken waren de Amerikaanse verkiezingen volop in het nieuws. Maar waarom zijn deze verkiezingen zo belangrijk? Waarom zijn wij hier zo veel mee bezig? En, wat vinden jongeren hier nu van? Volgen zij de verkiezingen? Dat zochten wij uit in onze nieuwe...

#ikdoenietmeermee

De sociale media ontploften. Kranten raakten er niet over uitgepraat. Discussies ontstonden. De #ikdoenietmeermee-campagne van BN’ers op sociale media deed veel stof opwaaien. Maar waarom startten BN’ers deze actie eigenlijk? Dáár ging onze actualiteitsles deze keer...

Actualiteitslessen

Ga jij werken met onze methode(n)? Dan kun jij óók gebruikmaken van onze actualiteitslessen. De actualiteitsles gaat over een onderwerp dat die week trending was. Een onderwerp dat besproken moét worden.

Ons jongerenteam, de Young Reporters, onderzoekt wat jongeren NU bezighoudt. Juist over die onderwerpen gaan de actualiteitslessen! Samen met de Young Reporters maken wij om de week een actualiteitsles over een onderwerp dat NU speelt onder jongeren.

De les bestaat uit:
– Een klassikale opstart;
– Stellingen over het trending topic;
– Gesprek in de klas.

“Door de loopbaanlessen ben ik erachter gekomen wat ik écht wil, wat ik leuk vind en wat mijn passies zijn.”

Student Zadkine

“De methode laat de student nadenken, vanuit verschillende invalshoeken, over zijn loopbaan.”

Docent ROC Gilde

“Het is een fijne methode. Studenten denken goed na over hun toekomstplan. De online versie is zeer overzichtelijk!”

Docent Lentiz

Proberen?

Vraag inkijkmateriaal aan en bekijk op je gemak of deze methoden iets voor jou zijn! 

Hulp nodig?

Wij denken graag met je mee tijdens een afspraak via Teams, telefonisch of op locatie! Wij helpen jou graag verder op basis van jouw wensen.