Het schooljaar begint vaak met een frustrerend nieuwtje: bakken vol schoolboeken eindigen in de prullenbak, tot grote ergernis van ouders en scholen.

 

Schoolboeken, aanschaf en papierverspilling – hoe zit het nu?

Het huidige systeem, waarbij scholen elk jaar voor elke leerling nieuwe boeken moeten aanschaffen, is een flinke bron van papierverspilling, aldus belangenverenigingen van ouders en docenten. Jaarlijks nieuwe leerwerkboeken aanschaffen is de norm geworden, dankzij het model van de drie grote uitgevers van schoolboeken.

Minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf is er ook niet blind voor. In een brief aan de Tweede Kamer kondigt hij een onafhankelijk onderzoek aan om de prijsontwikkeling onder de loep te nemen. Hij is benieuwd hoe de markt voor leermiddelen duurzamer én betaalbaarder kan worden.

Volgens Dijkgraaf kunnen docenten door dit kostbare systeem vaak niet de leermiddelen kiezen die ze zelf willen, simpelweg omdat het budget soms op is. Schoolbesturen krijgen jaarlijks zo’n 300 euro per leerling van de overheid voor leermiddelen, maar een licentie voor één vak kan nu al tientallen euro’s per leerling per jaar kosten.

 

 

Duurzaam én betaalbaar onderwijs, hoe pakken wij dat aan?

Toen wij, Codename Future, vorig jaar besloten om terug te keren in het voortgezet onderwijs, wilden we dit duurzaam aanpakken.

Dus zeiden we ‘nee’ tegen het ontwikkelen van leerwerkboeken, met de gedachte dat ze misschien ongebruikt in de klas zouden blijven liggen. Burgerschaps- en maatschappelijke thema’s komen het beste tot leven vanuit de actualiteit. Dus, hop, daar lanceerden we een digitaal platform waarop we ons lesmateriaal aanbieden via een licentie. En, voor de papierliefhebbers is er nog steeds de mogelijkheid om documenten te uploaden en te printen.

Met het domein wereldburgerschap/duurzaamheid willen we daarnaast leerlingen ook bewust maken van de keuzes die ze hebben. Met een module #DeWereldIn2030 duiken leerlingen in de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN om tegen 2030 in een eerlijke en duurzame wereld te leven (SDG’s).

De prijs was voor ons ook een puntje van aandacht. We willen elke leerling helpen om zich goed voor te bereiden op de volgende stap in de maatschappij, zonder de hoofdprijs te vragen.

Zo dragen we op onze manier bij aan bewustwording om duurzaam met elkaar en onze planeet om te gaan. Doe jij ook mee?