Het is deze week de Week van Respect! En die week trapten wij af met onze webinarreeks #OpenOver Respect, pesten en zelfvertrouwen.

Studentenwebinar: speciaal voor studenten!

Met vragen als: Wat is respect? Hoe belangrijk is zelfrespect? Wat maakt dat je je (niet) chill/veilig voelt op school? En waar kun je op school terecht als je je niet veilig/chill voelt in je klas? Een interactief webinar vol polls, gesprekken met jongeren én tips voor studenten!

Docentenwebinar: speciaal voor docenten!

Met vragen als: Hoe ga je het gesprek over thema’s als respect en pesten aan? Welke werkvormen/gespreksvormen over deze thema’s vinden jongeren fijn? Hoe kun jij als docent een student het gevoel geven dat je hen respecteert en dat je aan hun kant staat? Een interactief webinar vol vragen vanuit docenten, gesprekken met jongeren én tips voor docenten!

Jongerencoach en (rouw)therapeut Esther van Breukelen ging tijdens deze webinars over bovenstaande vragen in gesprek met onze Young Reporters Skye (student Marketing en Communicatie, mboRijnland), Jennifer (student International Business Management) en Aya (student International Business Management).

Respect, wat betekent dat voor jou?

Respect, een bekend begrip met brede betekenissen. Maar wat betekent respect dan voor jongeren? Voor Aya, Skye en Jennifer betekent respect al gauw zoiets als ‘iedereen in zijn waarde laten’, ‘elkaars grenzen accepteren en respecteren’ en ‘iemand accepteren voor wie hij is, zonder direct judgement’. En daar komt het stukje zelfrespect ook bij kijken.

“Als je jezelf niet respecteert, kan je een ander ook geen respect geven.” – Skye

Respect op school, hoe zit dat?

Dus respect heeft te maken met grenzen, normen en waarden, niet ‘judgen’ en elkaar in elkaars waarde laten. Hoe zit dat dan op school? Hebben jongeren het gevoel dat zij op school worden gerespecteerd? En hoe komt dat dan?

“Als ik het gevoel heb dat een docent puur naar school komt om geld te verdienen, dan heb ik geen respect.”– Aya

 

Als het aan Aya, Jennifer en Skye ligt, voelen zij zich gerespecteerd op school als zij zich welkom en chill voelen in de klas. ‘Respect’ in de context van school hangt volgens Jennifer, Aya en Skye dus samen met gezien en gehoord voelen. En dat hangt dan ook weer mooi samen met motivatie voor school hebben!

“Een docent die jou écht iets wil leren, iemand die met liefde lesgeeft, iemand die echt een persoonlijke touch aan de les en aan het contact met studenten geeft: die docent zorgt ervoor dat ‘ie je interesse vasthoudt, dat je daar met plezier naar toe gaat. Dan voel je je welkom en veilig. Je weet dat de docent er voor jou is”, aldus Jennifer, Aya en Skye.

Oké, en hoe kun je er als docent dan voor zorgen dat je studenten zich gerespecteerd en gezien voelen?


Nu we weten hoe onze jongeren denken over respect in zijn algemeenheid en respect gerelateerd aan school, is het nog maar de vraag hoe zij vinden dat docenten hier meer werk van kunnen maken op school. Daar hadden Skye, Aya en Jennifer wel wat concrete ideeën over!

  • Luister. En dan echt. Laat de student zijn verhaal vertellen, vraag door, toon oprechte interesse. Luister écht.
  • Toon interesse én kom er ook op terug. Niet één keer vragen en klaar, maar onthoud ook persoonlijke dingen zodat de je daar echt op terug kunt pakken en dus (veilig) een band kunt opbouwen met de student, en andersom. 
  • Maak het bespreekbaar. Hangt er geen fijne sfeer? Wordt er gepest? Maak het openlijk bespreekbaar in de klas. Zo weet iedereen wat er speelt en kun je er samen wat aan doen.
  • Wees open. Deel ook jouw eigen ervaringen, zo kom je dichter bij je studenten.
  • Doe een incheckrondje. Hoe zit iedereen erbij vandaag? Doe niet alleen een incheck bij de studenten die wat moeilijker mee komen, maar óók bij studenten die altijd ‘lekker gaan’. Juist dat ene incheckmomentje zorgt ervoor dat iedere student zich gezien, gehoord en veilig voelt.
  • Informeer. Waar kun je terecht als je je niet veilig of chill voelt? Of als er gepest wordt? Wat doet de school hier eigenlijk aan? En wat kun jij als student zelf doen?
  • Wees duidelijk en consequent. Wat als er wordt gepest? Wat als de er een negatieve sfeer in de klas hangt? Dan kun je het best meteen duidelijk en consequent zijn. Wat is er aan de hand? Hoe zie jij het liever voor je? En wat zijn de consequenties? Je aan de afspraken houden is hierbij heel belangrijk.
  • Zorg voor een goede lesopener. Even een spraakmakend nieuwtje bespreken, even een korte anekdote, even een stemronde voor studenten voor hoe zij er nu bij zitten: een flitsende, laagdrempelige lesopener zorgt voor een ontspannen sfeer én zorgt ervoor dat studenten er ‘zin’ in hebben.
  • Organiseer een ‘adviserende’ les. Hoe sta je sterk in je schoenen? Wie ben jij? Hoe zorg je voor eigenwaarde en zelfrespect? Die vragen, die willen jongeren wel beantwoord zien. Organiseer daarom adviserende lessen waarin jongeren leren wat het is en vervolgens zelf op onderzoek uitgaan.
  • Regel een gastdocent. Werk maken van pesten, zelfvertrouwen en respect? Een gastles van bijvoorbeeld een jongerenwerker met ervaring uit het werkveld kan een echte eye opener zijn voor jouw studenten!
  • Organiseer een teambuilding met de klas of een ‘zo gaan we met elkaar om’- les. Hoe fijn is het als het vanaf dag één duidelijk is hoe je met elkaar om wil én moet gaan op school? Check in: wat voor personen heb je in de klas? Wat zijn iedereens normen en waarden? Hoe willen je studenten behandeld worden? Wat is een go en wat een absolute no go? Samen beslis je zo de ‘omgangsregels’ bij jou in de les!

Direct aan de slag met deze thema’s?

Wil je meer doen met thema’s als respect, pesten en zelfvertrouwen? Op zoek naar een manier hoe je het gesprek in de klas kunt starten? Dan is onze gastles #OpenUp of onze docententraining #DeToolkit uit onze Codename.Academy iets voor jou!

  • #OpenUp – op aanvraag:
    live klassengesprek waarin jongerencoach Esther van Breukelen met jouw studenten in gesprek gaat over een thema dat bij jullie speelt.
  • #DeToolkit – op aanvraag:
    Interactieve, praktische trainingen voor docenten om nieuwe kennis op te doen rondom thema’s als rouw, veerkracht, stress, sociale druk en zelfvertrouwen.