De volgende stap in mijn loopbaan

Een verdieping op Loopbaan waarbij studenten hun vervolgstap concreet maken.

Wat gaan mbo-studenten na hun opleiding doen: een hbo-opleiding, een Ad-opleiding, werken, ondernemen of een tussenjaar? Een lastige beslissing! Onze methode De volgende stap in mijn loopbaan bereidt jouw studenten voor op een vervolgstap na hun mbo-opleiding.

De eerste drie lessen is er een digitale startles en werken de studenten in de klas aan opdrachten. Vervolgens kunnen de studenten kiezen uit één van de drie routes:

  • Naar het hbo
  • Tussenjaar en comeback
  • Aan het werk

De studenten werken een aantal weken in projectgroepen aan een onderzoeksverslag. Vervolgens presenteren zij hun plan aan de klas. Aan het eind van de lessenreeks reflecteert de student samen met de docent op zowel het onderzoeksverslag als op het samenwerkingsproces.

Nieuwsgierig?

Kant-en-klaar lesmateriaal

Concreet plan voor de toekomst

Werken in projectgroepen

Gesprek in de klas

Verdieping op Loopbaan: studenten maken een weloverwogen keuze

  • Studenten kiezen één richting: naar het hbo, tussenjaar of aan het werk;
  • Studenten werken zelfstandig aan een onderzoeksverslag en hebben aan het eind een concreet plan voor hun vervolgstap;
  • De docent heeft een coachende rol tijdens het werken in projectgroepen;
  • De focus ligt op (hbo-)vaardigheden zoals samenwerken en zelfstandig werken;
  • Een praktische invulling voor SLB of LOB-uren in leerjaar 2 of 3;
  • Geschikt voor niveau 3 en 4 studenten;
  • De vijf loopbaancompetenties zijn verweven door de methode;
  • De volgende stap in mijn loopbaan sluit goed aan bij Werken aan je Toekomst, maar kan ook los ingezet worden.
Student - mbo - Nederlands - digitaal lesmateriaal

#appme

Misschien heb je wel gehoord van de dood van Sarah Everard. Een jonge vrouw die vermoord is door de politie. Na haar dood ging de hashtag #Textmewhenyougethome viraal. Naar aanleiding van deze hashtag, vroegen wij onze studenten wat hun ervaringen zijn met onder...

#Backtoschool

Een paar weken geleden werd er goed nieuws gegeven: scholieren mogen weer een paar dagen per week naar school! Maar wat vinden ze er eigenlijk van? En waar kijken ze het meest naar uit als er weer meer dingen open gaan? Wij stelden onze jongeren de vraag: zorgt weer...

#Rellen

Met het ingaan van de avondklok, gingen veel mensen de straat op om te protesteren. Deze protesten veranderde helaas snel in rellen. Winkels werden kapotgemaakt en leeggeroofd. Wat vonden onze jongeren van de rellen? Voelden zij zich onveilig? Of kenden ze mensen die...

#RutteIII

Het kabinet is gevallen, en dat is iets wat niet vaak gebeurt. Wat vonden jouw studenten van deze gebeurtenis? En zijn ze het ermee eens? Wij kwamen daar achter met de afgelopen actualiteitsles! En de Young Reporters, die vroegen waaróm onze jongeren zo denken....

#Goedevoornemens

Inmiddels zijn wij al een paar weken verder in het nieuwe jaar, en een nieuw jaar betekent nieuwe goede voornemens! Maar hebben onze jongeren goede voornemens? 50% van de jongeren heeft voor dit jaar goede voornemens, het is dus erg verdeeld. Iemand die geen goede...

#Vuurwerkverbod

Afgelopen oud en nieuw was natuurlijk een beetje vreemd. Dit jaar gold er namelijk een vuurwerk-verbod. Hoe gingen jongeren daarmee om? En waren zij het eens met het vuurwerkverbod? ‘Anders dan normaal’, dat is hoe oud en nieuw dit jaar beschreven werd. Maar gingen de...

#Coronavaccin

Het corona-vaccin wordt langzaamaan een feit. Er wordt zelfs gezegd dat er in januari al gevaccineerd kan worden. Maar gaan de jongeren zich ook echt laten vaccineren? En als ze dat wel doen, is dat dan voor de veiligheid van anderen? Of willen ze gewoon zo snel...

#SamuelPaty

Circa 80% van de jongeren vindt dat er meer aandacht moet komen voor dit soort gevoelige onderwerpen. Waarom? Een van de jongeren verteld dit erover: Op 16 oktober werd de Franse leraar Samuel Paty op straat onthoofd. De aanleiding hiervoor was dat hij een cartoon van...

#VSverkiezingen

De afgelopen weken waren de Amerikaanse verkiezingen volop in het nieuws. Maar waarom zijn deze verkiezingen zo belangrijk? Waarom zijn wij hier zo veel mee bezig? En, wat vinden jongeren hier nu van? Volgen zij de verkiezingen? Dat zochten wij uit in onze nieuwe...

#ikdoenietmeermee

De sociale media ontploften. Kranten raakten er niet over uitgepraat. Discussies ontstonden. De #ikdoenietmeermee-campagne van BN’ers op sociale media deed veel stof opwaaien. Maar waarom startten BN’ers deze actie eigenlijk? Dáár ging onze actualiteitsles deze keer...

Actualiteitslessen

Ga jij werken met onze methode(n)? Dan kun jij óók gebruikmaken van onze actualiteitslessen. De actualiteitsles gaat over een onderwerp dat die week trending was. Een onderwerp dat besproken moét worden.

Ons jongerenteam, de Young Reporters, onderzoekt wat jongeren NU bezighoudt. Juist over die onderwerpen gaan de actualiteitslessen! Samen met de Young Reporters maken wij om de week een actualiteitsles over een onderwerp dat NU speelt onder jongeren.

De les bestaat uit:
– Een klassikale opstart;
– Stellingen over het trending topic;
– Gesprek in de klas.

“Ik heb me verdiept in alle mogelijkheden en een concreet plan uitgestippeld voor na mijn mbo-opleiding.”

Student ROC Friese Poort

“De vragen en opdrachten leiden naar een eindconclusie en dwingen studenten om serieus na te denken over de toekomst.

Docent Summa College

Leuke methode voor de doelgroep! Ook heel fijn dat het zo praktijk- en beroepsgericht is.

Docent ROC Top

Blije klanten

Proberen?

Vraag inkijkmateriaal aan en bekijk op je gemak of deze methoden iets voor jou zijn! 

Hulp nodig?

Wij denken graag met je mee tijdens een (telefonische) afspraak en helpen jou verder op basis van jouw wensen.